facebooktwitteryoutube
in Design - 10 Lut, 2015
by admin - no comments
10 rzeczy, które psują pierwsze wrażenie i kolejne

Pierwsze wrażenie jest ważne, tak ważne, że czasem odwiedzający może nie dotrwać do rewelacyjnego wpisu. Oto lista 10 rzeczy, które mogą odstraszyć czytelnika zanim dotrze do treści.

1. Czas ładowania strony

Jeśli po 10 sekundach ekran przeglądarki jest biały przeciętny odwiedzający  przeskakuje do następnej zakładki. Jeśli po kolejnych 20 sekundach nadal niewiele się dzieje klika przycisk odśwież. Jeśli następna próba daje wynik podobny do pierwszych dwóch pozostaje już tylko jeden przycisk: “zamknij”.

Więcej na ten temat:

  • Jak przyspieszyć bloga dla szybkich łącz
  • 8 kroków do zmniejszenia ilości obrazków na stronie

2. Kolorystyka

 

Dobór kolorów na blogu jest jedną z pierwszych informacji która dociera do czytelnika bloga. Jeśli zestawienie barw nie mieści się w granicach tolerancji wiarygodność bloga natychmiast spada o kilka oczek. Oczywiście, że sprawę można zatuszować rewelacyjnym wpisem – tylko po co na wstępie straszyć potencjalnego czytelnika.

Więcej na ten temat:

  • Polski Blogger: Znaczenie kolorów
  • Ludwik.org: Magia kolorów i Określanie kolorów w CSS

3. Porządek

Blog, który w chwili załadowania wygląda jak sklep wielobranżowy w trakcie przebudowy ma zdecydowanie mniejszą szansę na zdobycie zaufania czytającego niż ten sam blog prezentujący prostą, ale schludna szatę graficzną. Odwiedzający chce wiedzieć gdzie na blogu znajduje się jaki element. Przemieszanie części głównej z paskiem bocznym, nagłówków z treścią, logo z reklamami spowoduje spadek oceny bloga o kolejne kilka oczek.

5 “porządnych” blogów:

  • Adriano blog: Web is brutal
  • Stwor & Webmastering blog
  • Testblog
  • Zaistniej w sieci
  • Zwolin on-line

4. O czym jest blog

Informacją, którą czytelnicy weterani szukają jest krótki opis tego, o czym jest blog. Nie mówię tu o zakładce “o blogu” (opisana w pkt. 5) tylko o jednym czy dwóch zdaniach w nagłówku by odwiedzający wiedział czy warto. Jak zwykle dobry wpis uratuje autora, tylko – ilu odwiedzających bloger zgubi po drodze?

5 “opisanych” blogów:

  • Zarabianie na blogach
  • Andrzej-Ludwik Włoszczyński
  • Zielony bloger
  • WebAudit Blog
  • AK74 – blog Artura Kurasińskiego

5. Podstawowe zakładki

 

 

Standardy są dobre wtedy, gdy trzeba przekazać dużą ilość informacji w krótkim czasie. Jeśli podstawowe zakładki typu “strona główna”, “kontakt”, “o blogu” itp. nie znajdują się w standardowych miejscach odwiedzający (o ile już wcześniej nie uciekł) zacznie zastanawiać się, czy bloger wie co robi i w ogóle dba o swojego czytelnika. Kolejny spadek w rankingu.

5 blogów “z zakładkami”:

  • Tomasz Topa
  • Techkultura
  • Przełam sieć
  • Marketing w Internecie
  • IT Tech Blog

6. Układ reklam

Reklamy są obecne na wiekszości blogów. Jeśli ich układ nie współgra z wyglądem bloga to nie dość, że własciciel bloga da sobie po kieszeni, to jeszcze wiarygodności bloga ubędzie następne kilka kreseczek w skali “czy warto czytać tego bloga”. Można odnieść wrażenie, że autor nie dba o formę swojego domu w Internecie i w związku z tym dobrej jakości nie ma co oczekiwać.

Które blogi mają według Ciebie najlepszy układ reklam?

7. Stopień “choinkowatości”

Na blogu szukam przydatnych informacji. Jako czytelnik jestem w stanie przełknąć pewną ilość dobrze umieszczonych reklam, ale jeśli blog już na wstępie atakuje mnie klimatem wesołego miasteczka pierwszym miejscem które kliknę jest czerwony krzyżyk zamykający zakładke bloga. Komunikat: Świeto odwołane z powodu braku czytelnika.

Blogi o dużym stopniu “choinkowatości”:

  • Wiekszość blogów na darmowych serwerach (są chlubne wyjątki).

8. Czytelność wpisu

 

 

Blog to nie magiel. Jeśli treść wpisów sprasowana jest tak, że odwiedzający trzy razy szuka początku kolejnej linii tekstu doszło chyba do nieporozumienia. Na pewno autor nie chcę by ktokolwiek przeczytał jego tekst i wie, że my – uprzejmi internauci – chętnie uszanujemy jego życzenie.

Na których blogach sądzisz, że wpisy są najbardziej czytelne?

Kolejne odwiedziny

9. Jak nazywa się strona

Element typu “nie wracajcie” (patrz też pkt. 10) to brak informacji o tym, jaki jest adres bloga. To jak wywieszenie transparentu “nie chcę byście mnie pamiętali, nie wracajcie” bo i jak tu wrócić, jeśli nie wiemy do czego. Podobna sytuacja spotkała mnie na świetnym blogu Krzysztofa Lisa – 6 razy musiałem przejść przez wyszukiwarkę by odnaleźć “Zarabianie na blogach”, na szczęście Google pomogło.

10. Logo

Niektórzy blogerzy robią sobie krzywdę. Brak logo jako symbolu bloga to sytuacja porównywalna z tym, że puma nie umieści kota na swoich wyrobach. Markę bloga buduje się od pierwszego kontaktu z potencjalnym czytelnikiem, a jeden z najłatwiejszych elementów budowania marki to przyzwyczajenie czytelnika do symbolu. Brak logo nie odstraszy nikogo, jego obecność może zachęcic wielu.

Twoim zdaniem:

Co w wyglądzie bloga najbardziej odstrasza? Masz swojego faworyta? Może masz odmienne zdanie? Napisz.