facebooktwitteryoutube
in Design - 01 Lut, 2015
by admin - no comments
9 pewnych sposobów jak zdobyć czytelnika przez obietnice (i ich spełnienie)

Czytelnik jest człowiekiem, a każdy z nas lubi, gdy spełnia się jego oczekiwania. Miłe uczucie zaufania do bloggera, który pisze na tematy nas interesujące, jest jednym z najbardziej cennych zasobów jakim dysponuje blog. Taki czytelnik powie znajomym, będzie nas promował, wracał i od czasu do czasu skomentuje wpis, a także zwróci uwagę na błędy na stronie i dostarczy bloggerowi paliwa emocjonalnego do dalszego rozwoju mówiąc “dziękuję, to był dobry pomysł bo …”.

Zanim jednak do tego dojdzie trzeba zdobyć jego zaufanie, trzeba pokazać, że jest po co wracać i że tematy na blogu będą odpowiadać jego wyobrażeniom o tym, co się będzie na blogu działo.

Obietnice które już złożyliśmy

Rozpatrując blogowanie w kategoriach obietnic i ich spełnienia, pierwsze obietnice wszyscy mamy za sobą:

1. Założyliśmy bloga

Otworzyliśmy się na świat, przelewamy nasze myśli na papier elektroniczny,  można czytać nasze wypociny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Nikt nas nie zmusił do prowadzenia bloga – wyboru dokonaliśmy sami. Czytelnik docenia złożoną przez nas obietnicę i odwiedza bloga – zwyczajnie jest ciekaw, czy na tej stronie znajdzie coś interesującego.

Złożona obietnica nie jest ograniczona czasowo, nikt nie twierdzi, że już do końca naszych dni będziemy skazani na prowadzenie bloga i to konkretnie na ten temat, jakkolwiek koniec bloga nie jest łamaniem obietnicy (nic nie może trwać wiecznie), tylko bardzo często jest końcem naszej opowieści – pokrytym kurzem starym magazynem lub miejscem, które przestało istnieć: “Room 404: Page not found”.

2. Piszemy na temat

Niekiedy obiecujemy czytelnikowi złote góry, czasem zaistnienie w sieci, zarabianie na blogach lub Kartonki, dobrany temat jest kolejną obietnicą którą próbujemy zwabić czytelnika. Każdy lubi konsekwencję i czytelnicy nie są tu wyjątkiem – oczekują, że będziemy pisać na określone tematy, ponieważ sami tak postanowiliśmy.

Prowadząc blog osobisty obiecaliśmy dzielić się najważniejszymi z naszych wrażeń, przedstawiając je z naszej perspektywy. W tym przypadku tematem jest nasze życie, my, nasz światopogląd i umiejętność wyrażania tego czym jesteśmy – ludźmi którzy złożyli obietnicę.

3. Utrzymujemy bloga

Mniej lub bardziej regularnie dodajemy nowe kawałki wiedzy do naszej biblioteki, opowiadamy jak to zrobić lub co nas denerwuje, ale każdy “popełniony” wpis jest realizacją złożonych obietnic i jednocześnie kolejną obietnicą. Za każdym razem spełniamy oczekiwania naszych czytelników którzy czytają nas dlatego, że takie obietnice złozyliśmy. Bez pierwszych dwóch obietnic, zdobycie jakiegokolwiek czytelnika (poza nami samymi) byłoby niemożliwe. Utrzymanie bloga jest spełnianiem złożonych obietnic i składaniem nowych, choć jak już pisałem – nic nie jest na zawsze.

Jeszcze więcej obietnic

 

Patrząc na to, że pierwsze obietnice realizujemy bez problemu, można pokusić się i sięgnąć po nowe wzory, wybrać nowe barwy i spleść regularny wzory, tak bardzo lubiane przez czytelników:

4. Formatuj tekst dla ludzi

Google jest wdzięcznym czytelnikiem ale niestety nie może subskrybować naszych kanałów informacyjnych ani dodawać komentarzy. Ludzie, a zwłaszcza czytelnicy, są bardziej wymagający:

  • średniej długości akapity pozwolą ogarnąć treść, pozwalając na łatwe jej zrozumienie. Czytelnicy “przelatują” przez teksty zatrzymując się na najbardziej ciekawych elementach a my możemy im w tym pomóc.
  • śródtytuły podzielą nasze wywody na mniej lub bardziej łakome kąski tak jak tort dzielony jest na kawałki, no chyba, że mamy zamiar  czytelnika zadławić.
  • pogrubienia, podkreślenia i kursywa są po to, by z nich korzystać i uwypuklić najważniejsze sentencje lub kluczowe elementy tekstu. Czytający który trafi na tekst odpowiednio sformatowany dużo sprawniej dotrze do treści której szuka.
  • justowanie tekstu do lewej strony pozwoli oku spokojnie skakać od jednego słowa do drugiego i bez wysiłku ogarnąć kolejne partie tekstu. Nieregularne odstępy między słowami wymagają większego wysiłku i utrudniają dotarcie do treści.

5. Zapewnij im rozrywkę

Każdy od czasu do czasu lubi się rozerwać i dobrze bawić, organizacja dobrej rozrywki na blogu wcale nie jest taka trudna:

  • można zorganizować ankietę i choć najprościej wdrożyć ją za pomocą wtyczki WordPress WP-Polls (Platforma Serendipity ma wbudowany moduł ankiet) użytkownicy innych systemów mogą korzystać z http://www.darmowe-sondy.pl/. Mała sonda pozwoli czytelnikowi zostawić ślad i powiedzieć “byłem tu”.
  • a może konkurs? Choć to opcja dla blogów które już zdobyły średnią liczbę czytelników może być też sposobem na promocję bloga i zdobycie większej ilości odwiedzin, wszystko zależy od organizacji i celu konkursu.
  • zdjęcia, podcasty, rysunki i filmiki umiejętnie stosowane ożywią naszą stronę i sprawią, że jest ona lżejsza, przyjemniejsza i bardziej przystępna (bonus: można ścigać się z lunaparkiem).

6. Szanuj innych bloggerów

Najbardziej świadomymi czytelnikami są inni bloggerzy: wiedzą jak zostawiać komentarze, zazwyczaj znają się na netykiecie i mogą stanowić ogromną siłę przebicia. Przychylność innych bloggerów (i tym samym wartościowego czytelnika) można zyskać:

  • linkując do odpowiednich wpisów, czy to dodatkowe informacje czy pokrewny temat, odnośnik do innego bloga na pewno zaskarbi Ci wizytę jednego nowego czytelnika – potrafisz go zatrzymać?
  • komentując ciekawe wpisy znalezione na blogach dajemy znać, że szanujemy pracę innych i doceniamy to, co robią dla rozwoju naszego i blogosfery, blogger pisze po to by go czytano, a dobrze przemyślany komentarz na pewno nie pozostanie niezauważony.
  • pomagając innym bloggerom możesz być pewien, że docenią oni wkład twojej pracy, wiec jeśli zauważysz coś, co wygląda nie tak krótka notka do właściciela bloga spełni dwie funkcje: 1.) serwis wróci do normy 2.) właściciel bloga będzie wiedział, że komuś zależy by ten blog działał.

7. Pisz dla ludu ludzi

Czytelnik lubi przejrzyście prezentowane informacje (patrz punkt 4. “Formatuj tekst dla ludzi”) ale przede wszystkim lubi rzetelny tekst. Można pisać na wiele sposobów i stylizować wypowiedź, ale czytelnik odwiedza bloga lub kanał RSS ponieważ złożyliśmy obietnicę, że:

  • będziemy przekazywać informacje które uważamy za prawdziwe lub warte przeczytania poparte wiedzą lub odpowiednimi źródłami.  Jeśli jesteśmy w prawdziwej rozterce nie ma co pisać pieśni pochwalnej, lepiej okazać swoje niezdecydowanie i je uzasadnić. Jesteśmy tylko ludźmi.
  • piszemy najlepiej jak potrafimy. Nikt (margines wykluczam) nie oczekuje od nas wpisów jakości Ryszarda Kapuścińskiego, obiecaliśmy czytelnikowi wpisy dobrej jakości oraz to, że z czasem nasz styl ulegnie poprawie. Im lepiej będziemy pisali, tym więcej czytelników da się skusić by nas czytać.
  • czytelnik lubi być doceniany. Wzmianki o tym, że jego decyzja miała wpływ na coś, co dzieje się na blogu powinna spotkać się z miłym przyjęciem i większą liczbą czytelników. (Podziękowania za inspirację nie są objawem słabosci).

8. Pisz regularnie

Od razu na wstępie powiem, że nie mam tu na myśli mechanizmu zegarka, lecz obietnicę regularności i rutynę wynikającą z własnych mozliwości w obliczu potrzeb czytelników:

  • czytelnicy chcą móc zobaczyć wzór, jeśli stać nas na trzy wpisy tygodniowo piszemy dwa, jeśli mamy możliwość tworzenia pięciu – też dobrze. O ile nie zajmujemy się tematyką wiadomości (trudno odłożyć aktualności na później) nadliczbowe wpisy tworzą polisę zdrowia intelektualnego. Efekt: czytelnik syty i blogger cały.
  • można też przesadzić publikując kilka wpisów dziennie. Gdy  prenumeruję kanał informacyjny bloga i po wieczornym powrocie do domu zauważam, że zawiera on kilkanaście nowych elementów moja reakcja jest jedna: “Usuń” – może jak wygram w dużego lotka to się zmieni.

9. Obiecaj coś

Jeśli czytaliście wpis Program makrocentrum.pl na tydzień 11. – 17. lutego 2008r., wiecie o co chodzi. Obiecałem w nim, że w tym tygodniu będą trzy wpisy o zdobywaniu czytelników (to jest pierwszy z nich). Obietnica zamyka cykl zapowiedzi i ich realizacji:

  • szereg zrealizowanych obietnic buduje wiarygodność, czytelnicy lubią (i czytają) wiarygodnych bloggerów
  • obietnica pozwala czytelnikowi stwierdzić, czy tematyka wpisów spełni jego oczekiwania i czy będzie te wpisy śledził
  • obietnica oszczędza czytelnikowi czas: jeśli tematyka nie będzie go interesowała zawczasu może urządzić swój czas inaczej
  • Obietnica wypełnia czas w którym nic nie publikujemy jednocześnie tworząc pewnego rodzaju dynamikę, bo czytelnicy będą wiedzieli gdzie i o czym będzie następny wpis.

Podsumowanie

Łatwo obiecać coś co bez większego wysiłku można spełnić, bo tu nie chodzi o obiecywanie rzeczy niemożliwych, lecz o dopuszczenie czytelnika do wiedzy za pomocą której będzie w stanie ocenić, czy odwiedziny naszego bloga będą tylko jednorazowym wybrykiem czy też stałym elementem jego życia w sieci. Czy lubisz obiecywać?