facebooktwitteryoutube
in Design - 08 Lut, 2015
by admin - no comments
Jak zdobyć czytelników: 8 praw przystępnego bloga wg. Bena Shneidermana

To drugi wpis serii Jak zdobyć czytelników.

Blog jest swoistym rodzajem panelu użytkownika za pomocą którego czytelnik porusza się po zasobach udostępnionej przez nas blogowiedzy. Już w roku 1982 wybitny naukowiec Dr. Ben Shneiderman w książce “Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction” opublikował 8 złotych zasad tworzenia panelu administracyjnego i, co za tym idzie, przystępnego bloga (tłumaczenie cytatów własne):

1. Bądź konsekwentny

“W podobnych sytuacjach należy wymagać podobnych czynności, do tego należy identyczne nazewnictwo w pytaniach i możliwościach odpowiedzi, menu i ekranach pomocy; spójność nazewnictwa powinna być całkowita.”

Co to znaczy dla bloga:

  • jeśli w jednym miejscu strona główna nazywa się “blog” to i w pozostałych miejscach jej nazwa powinna być taka sama.
  • jeśli ikonka rss znajduje się w jednym miejscu na stronie, to i na pozostałych stronach powinna znajdować się w tym samym miejscu.
  • jeśli na stronie głównej jest odnośnik do rejestracji użytkownika to na pozostałych stronach nie powinien on nagle znikać.
  • jeśli strona głowna ma szatę graficzną to pozostałe strony powinny pod tym względem być konsekwentne itp.

Komentarz:

Kurcze, własnie zmieniłem szatę graficzną bloga i myslałem, że mam wszystko z głowy a tu okazuje się, że można jeszcze dużo rzeczy poprawić np. Pierwszy odnośnik i zarazem strona główna na pasku nawigacyjnym nazywa się “Artykuły” ale już we ścieżce do oglądanej strony nazywa się “Strona główna” – i bądź tu czytelniku mądry o co mi chodziło.

2. Udostępnij skróty dla regularnych użytkowników

“Wraz ze wzrostem częstotliwości użytkowania wzrasta potrzeba użytkownika do zmniejszenia liczby czynności przy jednoczesnym zwiększeniu ich tempa. Dla doświadczonego użytkownika bardzo pomocne są skróty, klawisze funkcyjne, ukryte komendy i makra.”

Co to znaczy dla bloga:

  • w formularzach należy stosować odpowiednią kolejność pól tak aby klawiszem “tab” móc przeskakiwać do następnych pół.
  • najczęściej stosowane elementy strony powinny być obecne na samej górze strony niezależnie od tego, czy i gdzie jeszcze pojawiają się na blogu.
  • ilość kliknięć między początkiem a miejscem docelowym powinna być możliwie jak najmniejsza by zapewnić poczucie komfortu czytelnika.
  • dobrze jest umozliwić czytelnikowi i osobie regularnie komentującej dostęp do szybszego działania przez OpenID, logowanie na blogu itp.

Komentarz:

Do tej pory broniłem się przed OpenID ale chyba własnie zostałem przekonany. Logowanie w nowej szacie też można uprościć. Jeśli macie pomysły co do stosowania tego punktu dajcie znać albo mailem albo w komentarzach :).

3. Daj treściwą informacje zwrotną

“Każda czynność użytkownika powinna rezultować w odpowiedzi systemu. Dla często powtarzanych i poślednich czynności odpowiedź może być skromna, dla rzadko wykonywanych i ważnych zagadnień należy stosować bardziej treściwe odpowiedzi.”

Co to znaczy dla bloga:

  • jeśli czytelnik “najedzie” na łącze to powinno ono reagować zmianą koloru, podkreśleniem, zmianą tła itp.
  • jeśli czytelnik kliknie odnośnik na kolejnej stronie powinien znaleźć informacje o tym gdzie jest lub skąd przyszedł
  • jeśli czytelnik wyśle wiadomość za pomocą formularza powinno pojawiać się podziękowanie za wiadomość.
  • jeśli czytelnik wejdzie na naszego bloga powinien zostać powitany itp.

Komentarz:

Stosując szerszą interpretacje tego zagadnienia można dodać, że po przyjści na naszego bloga użytkownik powinien zostać mile powitany i zastać informacje o temacie bloga – kawa i herbata z przyczyn technicznych obecnie odpadają :).

4. Twórz interakcję by osiągnąć cel

“Kolejne czynności powinny być zorganizowane w sekwencje mające początek, środek i koniec. Informacja zwrotna po zakończeniu sekwencji daje użytkownikowi poczucie osiągnięcia celu, poczucie ulgi, sygnał by zarzucić plany awaryjne i myśli o niepowodzeniu, dodatkowo daje sygnał, że użytkownik może skoncentrować się na przygotowaniu do wykonania następnej sekwencji.”

Co to znaczy dla bloga:

  • sekwencja “wyślij wiadomość”: kliknij zakładkę kontakt – wpisz wiadomość – kliknij “wyślij” – otrzymaj informacje o treści “dziękuję za wysłanie wiadomości” – przygotuj się do następnej sekwencji.
  • sekwencja “odwiedź bloga”: kliknij na odnośnik do bloga – poczekaj na załadowanie się strony – otrzymaj informacje typu “witaj na blogu” – przygotuj się do następnej sekwencji.
  • sekwencja “szukaj”: wpisz szukaną frazę w okienko – wciśnij klawisz “enter” – poczekaj na wyświetlenie się strony z wynikami – otrzymaj informacje zwrotną typu “10 wyników dla frazy …” itp.

Komentarz:

O tym do tej pory nie myślałem i jest to dla mnie kompletna nowość co jedynie świadczy o tym, że do “makrocentrum” jeszcze długa droga. Myśleliście kiedyś o własnym blogu na zasadzie sekwencji czynności?

5. Zaproponuj proste rozwiązanie problemu

“O ile to możliwe zaprojektuj system tak, aby użytkownik nie mógł popełnić poważnego błedu. Jeśli mimo wszystko zdarzy się błąd system powinien go wykryć i zaproponować proste oraz zrozumiałe wyjście z sytuacji.”

Co to znaczy dla bloga:

  • strona błędu powinna zawierać możliwości rozwiązania problemu jak np. na stronie polski blogger, zaistniej w sieci, iworks lub lanooz.
  • opisy błedów przy robieniu komentarzy powinny być przejrzyste.
  • błędna pisownia w komentarzach powinna być możliwa do wychwycenia za pomocą podglądu komentarza lub podkreśleń słów za pomocą słownika w przeglądarce.
  • użytkownik powinien mieć mozliwość i zachętę do prostego powiadamiania o błędach właściciela bloga itp.

Komentarz:

Strona błędu w wiekszości jest konfigurowalna, w WordPress jest to plik 404.php (który w razie potrzemy tworzymy i wgrywamy na serwer). Jeśli macie informacje o innych systemach jak np. blox lub onet blog napiszcie jak to się robi.

6. Czynności powinny być łatwo odwracalne

“Łatwa odwracalność czynności zapobiega niepewności użytkownika. Jeśli użytkownik wie jak odwrócić bład zachęca go to do zapoznania się z nieznanymi dotąd mozliwościami. Odwracalność może dotyczyć jednej czynności, wpisywania danych lub całej sekwencji czynności.”

Co to znaczy dla bloga:

  • odnośnik pod tytułem “wstecz” lub “powrót” na stronie nie jest takim złym pomysłem choć zwyczajowo użytkownik korzysta z przycisku przeglądarki.
  • umieszczenie ścieżki do obecnego dokumentu tzw. “breadcrumb” pozwoli czytelnikowi wybrnąć z trudnych sytuacji.
  • przycisk “wyczyść” przy formularzu kontaktowym może pomóc w odwracaniu skutków braku inspiracji pisarskiej.
  • przycisk “wyczyść” przy polu komentarzy – jak wyżej :).

Komentarz:

W sumie punkt zahacza o stronę błedów 404 wymienioną w punkcie 5, ale podchodzi do tematu z innej perspektywy.

7. Wspieraj poczucie kontroli

“Doświadczeni użytkownicy czują silną potrzebę panowania nad systemem oraz tego, by system reagował na ich czynności. Zaprojektuj system tak, by użytkownik był osobą inicjującą czynność a nie jej biernym odbiorca.”

Co to znaczy dla bloga:

  • wyskakujące okienka wszelkiej maści nie są dobrym pomysłem.
  • automatyczne przekierowanie do strony głównej nie jest dobrym pomysłem, lepiej stosować stronę błedu 404.
  • automatyczne przekierowanie na inne strony nie jest dobrym pomysłem.
  • ukrywanie adresu strony docelowej nie jest dobrym pomysłem

Komentarz:

Niestety przekierowanie na inne strony jest czasem konieczne, syndrom psa ogrodnika opisał Krzysztof Lis, a tu znajdziesz informacje o tym jak przekierować linki. Dodam tylko, że moim zdaniem dopóki dbasz o swoje i równocześnie o dobro czytelnika przekierowanie linków jest w porządku. Jakie jest Twoje zdanie na ten temat?

8. Zmniejsz obciążenie pamięci krótkotrwałej

“Ograniczenia w przetwarzaniu informacji przez pamięć krótkotrwałą wymagają prostej komunikacji, uproszczenia wielostronnicowych formularzy, zredukowania potrzeby poruszania się po ekranie i wystarczająco czasu na zapoznanie się z i zapamiętanie struktury oraz możliwych sekwencji czynności.”

Co to znaczy dla bloga:

  • nawigacja bloga powinna być opisana jak najprościej i bez zbędnego żargonu technicznego.
  • formularze zamówień powinny być krótkie, treściwe i zredukowane do minimum (tyczy się również innych formularzy).
  • czytelnik nie powinien być zmuszany do wędrowania wzrokiem po całym ekranie by znaleźć to, czego szuka.
  • struktura strony powinna być przejrzysta i przyjazna czytelnikowi, by jak najbardziej skrócić czas aklimatyzacji.

Komentarz:

W tym miejscu kłania się temat tzw. “usability”, czyli studium tego jak stworzyć coś, co oferuje jak najwięcej uzyteczności przy zachowani jak najprostszej formy.

PS. Który z punktów uważacie za najważniejszy?