facebooktwitteryoutube
in Finanse - 08 Mar, 2015
by admin - no comments
Jak zarobić na blogu – źródła dochodu: Reklamy

We wczorajszym wpisie było o tym, że zamiast tworzyć na blogu peruwiańską dżunglę reklamową, warto zastanowić się nad tym co wybrać. Dzisiaj pierwsza z trzech części o dostępnych źródłach dochodu.

Jednym z najbardziej popularnych źródeł dochodu na blogu są reklamy. Firma udostepniająca boksy lub linki reklamowe zazwyczaj sama zlicza naszą prowizję. Logując się na stronie programu możemy sprawdzić wysokość prowizji jaką do tej pory osiągneliśmy, ewentualnie decydując się na wypłatę.

Formaty i umieszczenie reklamy

Reklamy dostępne są w najróżniejszych formatach m.in. banery i boksy reklamowe, linki kontekstowe w treści itd. Prezentacje niektórych z nich można znaleźć na stronie Google AdSense. Sama procedura umieszczenia reklamy jest prosta:

  1. Zapisujemy się do programu (wybrane programy w dalszej części wpisu).
  2. Odpowiadamy na mail potwierdzający rejestrację.
  3. Generujemy kod reklamy.
  4. Umieszczamy kod na stronie.
  5. Gotowe.

Formy rozliczenia

money

Źródło zdjęcia: Tracy O

Zanim jednak zdecydujesz się na którykolwiek z programów spójrz na to, według jakiego kryterium firma nalicza pieniądze. Oto cztery podstawowe:

  • Cost per mille (CPM)prowizja za tysiąc odsłon – Dość stary i bardzo zawodny system naliczania polegający na tym, że otrzymujemy pewną kwotę za 1000 odsłon reklamy. Za każdym razem gdy ładuje się strona a z nią baner, naliczana jest jedna odsłona i to niezależnie od tego, czy ta sama osoba odwiedza stronę tysiąc razy, czy jest to tysiąc osób odwiedzających stronę raz. Ze względu na szerokie pole do nadużyć, reklamodawcy rzadko już stosoują formę CPM.
  • Cost per Click (CPC)prowizja za kliknięcie – Obecnie jedna z najbardziej popularnych form naliczania opłat za wyświetlenie reklam. Polega na tym, że niezależnie od tego ile razy wyświetli się reklama, otrzymujemy prowizję jedynie za kliknięcia, które przeniosą czytelnika na stronę docelową. System CPC dla bloggera ma tę wadę, że bez względu na to, co użytkownik dalej robi na stronie docelowej (może np. dokonać zakupów za kilka tysięcy złotych), my otrzymujemy jedynie ustaloną z góry kwotę za kliknięcie wachającą się od kilku do kilkudziesięciu groszy. Dodatkowym utrudnieniem może być potrzeba umieszczenia reklamy w widocznym miejscu i zapewnienie sobie odpowiedniej ilości kliknięć.
  • Cost per Action (CPA)prowizja za określoną czynność – W tej formie wynagrodzenia ani nie otrzymujemy prowizji za ilość odsłon, ani za kliknięca tylko za określoną przez reklamodawcę czynność, jak np. wypełnienie formularza albo rejestracja w bazie klientów na stronie docelowej. O ile prowizja CPA jest zazwyczaj wyższa od poprzednich dwóch sposobów naliczania, wymaga od czytelnika więcej nakładu i jest mniej prawdopodobne, że np. po zobaczeniu reklamy użytkownik kliknie na nią, przeczyta stronę docelową i jeszcze wypełni formularz. Bardzo istotne jest więc, by nasz blog był tematycznie jak najbardziej zbliżony do strony docelowej, inaczej użytkownik dotrze do końca szeregu czynności a my, mimo setek tysięcy odsłon i kilkuset kliknięć pozostaniemy bez grosza prowizji.
  • Cost per Lead (CPL) – inna nazwa na formę CPA, tym razem tłumaczona mniej więcej jako prowizja za przyprowadzenie klienta.
  • Cost per Sale (CPS)prowizja od sprzedaży – Największa i zarazem najtrudniejsza do osiągnięcia prowizja czeka nas pod skrótem CPS, który oznacza tyle, że czytelnik musi nie tylko zauważyć reklamę i kliknąć w nią, ale jeszcze dokonać zakupu na stronie docelowej. W tego rodzaju kampaniach prowizja jest zazwyczaj naliczana od wysokości danego zakupu w granicach od kilku do kilkudziesięciu procent (rzadziej kilkadziesiąt).

Reklama a reklama kontekstowa

Zwykła reklama jest statyczna, co znaczy że niezależnie od miejsca, w którym ją umieścimy, treść reklamy zawsze będzie taka sama. Reklama kontekstowa wyróżnia się tym, że w zależności od treści bloga (czyli kluczowych słów w tekście) lub nawet strony, paleta reklam podlega zmianom. Na stronie blogu o dzieciach będziemy więc mieli reklamę ubrań dziecięcych, a na blogu motoryzacyjnym olei do silników lub części samochodowych. Zmiany zestawu prezentowanych reklam mogą być jeszcze bardziej szczegółowe i zmieniać się w zależnosci od zawartości poszczególnych podstron bloga na których są wyświetlane.

Wybrane programy reklam i reklam kontekstowych

  • AdSense – Najbardziej popularny system reklamy kontekstowej bedący jednym ze źródeł finansowania Google. Do wyboru jest kilkanaście formatów reklam łącznie z reklamami wideo. Naliczanie płatności następuje według wzorca CPC lub CPA.
  • OnetKontekst – podobna do powyższej forma reklamy portalu onet.pl z tym rozróżnieniem, że umożliwia jedynie wyświetlanie boksów reklamowych. Nalicza płatności według wzorca CPC
  • SmartContext – Podobnie jak OnetKontekst firma umożliwia umieszczenie boksów reklamowych (zwanych odpowiednio SmartBox i SmartLink). Dodatkową formą są linki reklamowe wewnątrz treści bloga (wymaga wtyczki). Naliczanie płatności następuje zgodnie z wzorcem CPC.
  • Novem – w chwili pisania oferuje reklamy 6 wybranych partnerów (Ceneo, Benifia, Kolporter, 2x Money Ekspert i sklepy Novem). Naliczanie płatności w zależności od programu w formie CPC, CPA lub CPS.