facebooktwitteryoutube
in Narzędzia - 18 Cze, 2015
by admin - no comments
5+1 Generatorów komentarzy, albo jak zdobyć komentarze – część #3

Patrząc na wpisy dotyczące zwiększenia liczby komentarzy (pierwszy i drugi) nie mogę się powstrzymać od nieco rozbawionego uśmiechu – wystarczyły dwa miesiące i kilkadziesiąt wpisów by to, co wtedy uznałem za objawienie obecnie traktować z przymrużeniem oka – tak jak próby wrzucenia granatu do stawu i nadstawienia siatki by złapać spadające żaby (fragmentz filmu Trio z Belleville).

Generatory komentarzy

1. Renoma

Najlepszym generatorem komentarzy pozostaje renoma, Marcin Jagodziński z net tomoże napisać cokolwiek a jego czytelnicy i tak to skomentują, podobnie Bartek Raciborski z Webstop i jeszcze wielu innych których z racji ograniczonej ilości miejsca tu nie wymienię. Budujmy więc swoją renomę. Brzmi łatwo? Może i tak, tylko że nawet tzw. “cokolwiek” w wykonaniu Bartka i Marcina będzie lepsze niż wiekszość wpisów w blogosferze (włączając w to moje blogi). Renoma dostarczy nam bardzo dużą ilość komentarzy bo oznacza wiernych czytelników i odpowiednią atmosferę na blogu skłaniającą do komentowania. Jeśli uda Ci się zbudować renomę i ją utrzymać problem komentarzy masz praktycznie z głowy.

2. Reklama

 

Nie masz renomy, masz problem. Co z tego, że wyprodukujesz wpis na miarę złota olimpijskiego jeśli nikt o nim nie będzie wiedział. Nawet najbardziej fantastyczna treść sama w sobie nie zdobędzie Ci komentarzy, tak samo jak partia bajecznie tanich i piekielnie dobrych telewizorów nie sprzeda się sama stojąc w zakurzonym zakątku magazynu. Jeśli chcesz mieć komentarze do swoich wpisów musisz mieć ludzi którzy te komentarze napiszą (no chyba, że założysz sobie kilka kont i będziesz rozmawiał sam ze sobą). Zareklamuj swoje wpisy, wysyłaj pingbacki, komentuj inne blogi, wciśnij się do blogboksa, blogfroga, dodaj wpis do wykop alboosnews, w akcie desperacji zrób cokolwiek byle tylko ludzie przeczytali twój wpis. Jeśli nie masz renomy musisz ją zdobyć, a jedynym sposobem aby to osiągnąć jest powiadamianie innych, że twój blog (lub wpis) w ogóle istnieje.

3. Wartościowa i ciekawa treść

Przed, w trakcie i po zdobyciu renomy trzecim w kolejności najlepszym sposobem pozostaje wartościowa treść. Co to jest? Zagadnienie starałem się opisać tu, ale w skrócie można powiedzieć tak: Jeśli czytelnik zyska coś na przeczytaniu Twojego tekstu zazwyczaj zostawi komentarz, może nie w tym konkretnym wpisie, ale możesz być pewien, że komentarz w końcu Cię dopadnie. Czasem przypomina to sytuację z urzędem skarbowym: składasz PIT z którego wynika zwrot podatku, 90. dni później otrzymujesz przelew na konto ze zwrotem podatku którego najstarszą część zapłaciłeś już ponad rok temu. Czasem wartościowa treść (tak jak urząd skarbowy) potrafi perfidnie zemścić się nawet po latach.

4. Pytania

 

 

Zadawanie pytań pod koniec wpisu jest jednym ze sposobów zdobycia komentarzy, ale jeśli naprawdę chcesz zdobyć komentarze, to cały artykuł powinien być ustawiony tak, by zachęcić czytelników do komentowania. Możesz zadawać pytania w trakcie. Ciekawy pomysł? Możesz nawet w razie potrzeby odwołać się do pomocy czytelników. Ratuuuunku! Zadając pytania stymulujesz konwersację, ale pamiętaj, że pytania to nie jedyny sposób na to by rozmawiać. Wymieniona w poprzednim punkcie wartościowa treść też jest sposobem komunikacji mówiącym “Daję Tobie coś, co mam nadzieję będzie dla Ciebie przydatne”. Zadając odpowiednie pytania możesz zwiekszyć liczbę komentarzy, albo też spowodować, że ta liczba będzie większa od zera.

5. Twoja osobowość

Jeśli jesteś najmądrzejszy szanse na to, że liczba komentarzy będzie wysoka wynikają chyba wyłącznie z tego, że każdy będzie chciał Ci dokopać. Wiem, że czasem lubię się wymądrzać i wynika to po części z tego, że jestem nauczycielem (to takie zboczenie zawodowe) ale też z tego, że czasem jest to jedyny sposób na to by skłonić innych do podzielenia się swoją wiedzą. Czasem nawet najgorętsze prośby nie zdziałają tyle ile najzwyklejsza prowokacja. Nie jest pytaniem co robisz. Pytaniem jest co robisz by być sobą, bo jeśli jesteś autentyczny możesz robić prawie wszystko i czytelnicy będą to komentowali. Nic nie odstrasza tak jak kopia podróbki znanego zegarka – lepiej być dobrym Q&Q niż kiepską podróbką Rolex’a.

(6.) Cała reszta

Poza odpowiedziami na komentarze, które mogą zachecić do odpowiedzi i zwiekszyć liczbę komentarzy, wiekszość pozostałych gadżetów i dodatków jedynie ułatwia lub uprzyjemnia zarządzanie odpowiedziami.

  • Wtyczka Brian’s Threaded Comments ułatwia odpowiedzi poprzez ułożenie dyskusji w wątki.
  • Podgląd pisanego komentarza zwiększa pewność piszącego.
  • Możliwość edycji komentarza dodatkowo podnosi poczucie komfortu (dla osób zkontem użytkownika)
  • Comment Relish zwiększa szansę na komentarz poprzez zachęcanie do prenumerowania kanału informacyjnego.
  • Przyciski formatujące odpowiedź pozwalają łatwo wstawić odnośnik lub wytłuścić tekst (Comment Quicktags).
  • No-nofollow zachęca komentującego do zostawiania linka (Nofollow Free).
  • Lista najczęściej komentujących osób może zachecić do większej liczby komentarzy itd.

Wszystko to jednak tylko dodatki które same w sobie nie wytworzą w miarę stałej ilości komentarzy pod naszymi wpisami. Podsumowująć:

Jeśli chcesz by ktokolwiek komentował twoje wpisy w pierwszej kolejności zapewnij sobie ludzi, którzy ten wpis przeczytają. Jeśli artykuł jest dobry i/lub odpowiednio zbudowany komentarze masz jak w banku. Najlepiej oczywiście mieć stałe grono czytelników i wyrobioną renomę, wtedy o komentarze można być całkowicie spokojnym.

To jak, skomentujesz ten wpis?