facebooktwitteryoutube
in Różne - 10 Lut, 2008
by admin - no comments
Test: Jaki PageRank mają polskie blogi

Co to jest PageRank

PageRank to wartość w skali od 0 do 10, którą Google przypisuje naszemu blogowi w zależności od tego jak “ważny” jest w sieci. Formuła PageRank jest ogólnie znana(na podstawie patentu), ale można śmiało załozyć, że od czasu opatentowania algorytmu Google wprowadził do niego zmiany mające na celu usprawnić system oceny. Ogólnie mówiąc PageRank (albo w skrócie PR) to wartość określająca liczbę odnośników do naszego bloga, przy czym wartość tych odnośników (i z tym PR naszego bloga) wzrasta wraz z ich tematycznością, renomą strony linkującej oraz samą liczbą odnośników.

Na co komu PageRank

W poprzednim akapicie pisałem o tym, że PageRank to (uogólniając) wartość obliczana na podstawie liczby odnośników do naszego bloga. Na podstawie tego można stwierdzić, że PageRank nie jest przyczyną powodującą dużą ilość linków zwrotnych (choć może wspomóc ich zdobycie) a jedynie ich skutkiem. Skutek w postaci PR może mieć jednak przyjemny wpływ na sytuację naszego bloga np.

  • Pozwoli uzyskać nieco wyższe lokaty w wynikach Google. Logika: Skoro strona wg. Google jest renomowana znaczy to, że istnieje większa szansa, że jest odpowiedzią na to, czego szukają internauci za pomocą wyszukiwarki Google.
  • Zwiększy cenę odnośnika sprzedanego np. przez Linklift, co może podwyższyć twoje dochody.
  • Podbije rating krytycy.pl bloga, co spowoduje, że możesz bardziej swobodnie wybierać wśród dostępnych recenzji.
  • Zwiększy szansę na to, że ktoś uzna Ciebie za autorytet i wstawi linka do twojego bloga.
  • itp.

Ogólnie rzecz biorąc warto mieć jak najwyższy PageRank. Z drugiej strony jego wartość i tak zależy od tego, co blogger robi w każdym wpisie, czyli stara się zdobyć czytelników i linki zwrotne.

Blogi a PageRank

Skorzystałem z listy blogów w czytniku kanałów informacyjnych by sprawdzić, jakie wartości PR przypadają na poszczególne polskie blogi (grupa testowa 33 blogów). Podsumowanie wyników wygląda tak:

Rozkład PageRank

 

PageRank 0 (4 blogi)

PageRank0PageRank 0 zazwyczaj otrzymują nowe blogi, ponieważ ich PageRank nie został jeszcze obliczony (czytaj: obecnie 0 informacji). Jak widać wszystkie cztery strony podane jako przykłady są względnie świeże:

1.) http://makrocentrum.pl/ – 15 stycznia 2008r.
2.) http://artykuly.dreamstorm.pl/ – ok 6. grudnia 2007r.
3.) http://iworks.pl/ – ok. 15 lutego 2008r.
4.) http://pakadrapaka.net/ – ok. 12 lutego 2008r.

PageRank 1 (2 blogi)

PageRank1PageRank 1 może oznaczać podobną sytuację jak w przypadku PageRank 0. Dodatkowo może się zdarzyć, że strona, która nie była promowana, reklamowana i linkowana będzie miała PageRank 1, albo zwyczajnie blog bedąc świeżym akurat załapał się na aktualizację PageRank w momencie, gdy miał już linki, ale te odnośniki były albo mało tematyczne, albo było ich niewiele. Przykładowe blogi z PR 1:

1.) http://zaistniejwsieci.pl/ – ok. 30 grudnia 2007r.
2.) http://wojcieh.net/ – ok. 5 grudnia 2006r.

PageRank 2 (nie ma)

Jakoś się złozyło, że z listy blogów z której korzystałem (czyli te, które mam w czytniku RSS – polecam przy okazji) żaden nie miał PageRank 2. Sprawa ociera się o przypadek, albo zwyczajnie polska blogosfera jest tak rozwinięta, że albo mamy albo PR 0-1 (zaczynamy) albo od razu PR 3-4 (faza rozwinięta). Kto by tam chciał mieć dwóje?

PageRank 3 (8 blogów)

PageRank3Jak widać po ilości blogów (8 dla PR 3 i 15 dla PR 4) PageRank 3 i 4 są najczęsciej spotykaną wartością dla średnio lub bardzo popularnego bloga. Wartość oznacza tyle, że wszystko jest jak należy, linki przychodzące są i w związku z tym mamy PR 3-4. W skrócie: “jest ok”. Przykładowe blogi z PR 3:

1.) http://bloggerpl.com/
2.) http://testblog.blox.pl/html
3.) http://oql.pl/
4.) http://eri.blox.pl/html
5.) http://em-jak-media.blogspot.com/
6.) http://www.zlotegory.pl/
7.) http://www.blog.e-alw.com/
8.) http://7pl.pl/

PageRank 4 (15 blogów)

PageRank4Podobnie jak w przypadku PR 3 PageRank 4 oznacza, że wszystko jest dobrze. Średnio lub bardzo popularny blog w skali od 1 do 10 otrzyma wartość 3-4 bez większego wysiłku. Jeśli za pierwszą aktualizacją się nie udało i wylądowaliśmy na poziomie PR 1-2, zazwyczaj wystarczy  poczekać do następnej aktualizacji, by poziom naszego PageRank skoczył do 3-4. Przykładowe blogi z PR 4:

1.) http://zarabianie-na-blogu.pl/
2.) http://www.webaudit.pl/blog/
3.) http://ui.blox.pl/html
4.) http://www.technoblog.pl/blog/
5.) http://www.sprawnymarketing.pl/
6.) http://paweltkaczyk.midea.pl/
7.) http://netto.blox.pl/html
8.) http://www.kminek.pl/
9.) http://kaznowski.blox.pl/html
10.) http://blog.fiedoruk.pl/
11.) http://biznes.net/
12.) http://www.aulapolska.pl/
13.) http://antyweb.pl/
14.) http://blog.kurasinski.com/
15.) http://kubazwolinski.com/

PageRank 5 (3 blogi)

PageRank5Od PR 5 w górę sprawa zaczyna robić się interesująca. Jak widać po ilościach blogów (8x PR3, 15x PR4) PageRank 5 nieco trudniej osiągnąć, albo – mówiąc prościej – żeby osiągnąć PageRank 5 trzeba włożyć w to nieco pracy lub mieć dobry pomysł. To, że z grupy 33 blogów tylko trzy mają PR 5 świadczy o tym, że jest to wartość wysoka, ale możliwa do osiągniecia. Przykładowe blogi z PR 5:

1.) http://polskiblogger.pl/
2.) http://mediacafepl.blogspot.com/
3.) http://www.blog.mediafun.pl/

PageRank 6 (1 blog)

PageRank6No i mamy rodzynka z PageRank 6. Widać, że jest to wartość możliwa do osiągniecia, tylko w tym wypadku trzeba mieć albo dużo czasu, dobrą znajomość działania algorytmu PageRank albo zwyczajnie tak dobrego bloga, że każdy do niego linkuje. Pomijam tu sprawę domeny .us, bo w grupie blogów z PR 3-4 jest mnóstwo (dokładnie 5) takich, które mają domenę .com i “winę” posiadania PR 6 zwalę bezczelnie na jeden z wymienionych wcześniej czynników bez uwzglednienia zagranicznej domeny. A oto rodzynek:

1.) http://www.ittechnology.us/

PageRank 7-10

Niestety nie zauważyłem jeszcze polskiego bloga który miałby PageRank powyżej 6. Świadczy to raczej o tym, że może i jest to możliwe (na pewno jest), ale osiągniecie PR 7,8,9,10 dla bloga jest rzeczą wymagającą ogromnego wysiłku organizacyjno-przygotowawczego. Jeśli znacie polskiego bloga z PR 7+ będę wdzięczny za linka.

Podsumowanie

Spokojnie, jeśli wszystko pójdzie normalnie i tak będziesz miał PageRank 3-4, dla bardziej ambitnych zostaje PR 5, PageRank 6 dla grubych ryb, a wartość od 7 do 10 dla geniuszy którzy wiedzą jak to zrobić. Na razie czekam na następną aktualizację PageRank. Może już wtedy makrocentrum.pl będzie miał PR 3 lub 4, kto wie.

Czy warto poswiecać czas na podwyższenie PageRank bloga, czy raczej dać sobie spokój, bo przecież i tak będzie dobrze?